Należało by na starcie wytłumaczyć co to jest ten kapotaż :D
Wzięło się to z lotnictwa, chodzi o wywrócenie się samolotu podwoziem
do góry, te pojęcie używa się także w motoryzacji gdy pojazd wywróci się kołami
do góry. I właśnie w cabrioletach stosuje się pałąki antykapotażowe (przeciw
kapotażowe). Pałąki te wysuwają się podczas wypadku, mają na cel wyrównać
położenie auta by spadło ono równo i ochroniło pasażerów. Wygląda to miej więcej tak:
Jest to takowy drugi
punkt podparcia cabrio, pierwszym punktem jest wzmocniona szyba przednia. Pałąki
montowane są za tylnymi siedzeniami pasażerów w zamian za zagłówki. W nowszych autach umiejscowione są za tylnymi zagłówkami. Mogą również być zamontowane pomiędzy fotelami przednimi a tylnymi, jak w golfie cabrio. Zrobione są
najczęściej ze stali, wysuwają się elektromagnetycznie, poprzez uwolnienie
sprężyny blokowanej elektromagnesem. Te pałąki są tak stworzone, że już w momencie
przechylenia auta pod pewnym kątem następuje wystrzał. Jest to fajna sprawa by ochronić pasażerów, pojazd się wyrówna i nas nie
przygniecie. Aby cabriolety były bezpieczne, wzmocniono im konstrukcję i nie tylko mają takowe pałąki ale również wzmocnione słupki
przednie i podłogę, oraz drzwi. Pałąki występują nie tylko w cabrioletach, czy roadsterach. Po angielsku nazywa się to rollbar. Poniżej przedstawiam przykładowe filmy które pokazują działanie takich pałąków.
Poniżej przedstawiam inne ciekawe filmiki:
image: bmw.pl
videos: crashtests-database
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz