czwartek, 27 sierpnia 2015

Więc chodź pomaluj mój świat na szaaaro staaalowo ;)


Nie wiem jak to się stało,
Ale mnie zaczarowało.


Spojrzałam na niego,
Cało szaro stalowego ;)

image: forum-auto.com
206 hatchback

Pałąk ANTYkapotażowy

Należało by na starcie wytłumaczyć co to jest ten kapotaż :D Wzięło się to z lotnictwa, chodzi o wywrócenie się samolotu podwoziem do góry, te pojęcie używa się także w motoryzacji gdy pojazd wywróci się kołami do góry. I właśnie w cabrioletach stosuje się pałąki antykapotażowe (przeciw kapotażowe). Pałąki te wysuwają się podczas wypadku, mają na cel wyrównać położenie auta by spadło ono równo i ochroniło pasażerów. Wygląda to miej więcej tak:


Jest to takowy drugi punkt podparcia cabrio, pierwszym punktem jest wzmocniona szyba przednia. Pałąki montowane są za tylnymi siedzeniami pasażerów w zamian za zagłówki. W nowszych autach umiejscowione są za tylnymi zagłówkami. Mogą również być zamontowane pomiędzy fotelami przednimi a tylnymi, jak w golfie cabrio. Zrobione są najczęściej ze stali, wysuwają się elektromagnetycznie, poprzez uwolnienie sprężyny blokowanej elektromagnesem. Te pałąki są tak stworzone, że już w momencie przechylenia auta pod pewnym kątem następuje wystrzał. Jest to fajna sprawa by ochronić pasażerów, pojazd się wyrówna i nas nie przygniecie. Aby cabriolety były bezpieczne, wzmocniono im konstrukcję i nie tylko mają takowe pałąki ale również wzmocnione słupki przednie i podłogę, oraz drzwi. Pałąki występują nie tylko w cabrioletach, czy roadsterach. Po angielsku nazywa się to rollbar. Poniżej przedstawiam przykładowe filmy które pokazują działanie takich pałąków.



Poniżej przedstawiam inne ciekawe filmiki:





image: bmw.pl
videos: crashtests-database