piątek, 28 sierpnia 2015

Hard top czy soft top?

Gdy zamierzamy kupić cabriolet, nasuwa nam się wiele wątpliwości, pytań. Zaczynając od tego czy będzie przeciekał, czy się elektryka nie zepsuje, no i jaki dach wybrać. Metalowy czy materiałowy ? I ot właśnie w tym miejscu będę próbowała rozwiać się wam wątpliwości i dokonać dobrego wyboru. Osobiście posiadam cabrio z twardym dachem, ale nie będę w tym miejscu nikogo przekonywać w stylu że jest lepszy, bo jednemu pasuje to innemu tamto.


Obydwa dachy są sterowane elektrycznie, obydwa muszą mieć zaczepy mocujące (elektryczne lub ręczne), więc kwestia leży w użytkowaniu. Wiadomo że metalowy dach nie złoży się na raz, przeważnie składają się na dwie - trzy części. Miękki dach złoży się już w całości. Kierując się przy wyborze twardego dachu myślałam o całorocznym użytkowaniu tego pojazdu. Ze softem też da radę przeżyć zimę, ale jeśli nie ma się garażu to po co niszczyć taki drogi dach? Poza tym szyby żółkną. Nieprawdą jest że materiałówki przeciekają i nieprawda że w cabrio z miękkim dachem będzie zimno. Bo nie będzie, cabriolety zostały wyposażone w mocniejsze nagrzewnice, dzięki czemu rozgrzewają się w sekund pięć. Co prawda ciepło będzie uciekać szczelinami - nie będzie tego widać gołym okiem ;) Szybciej ucieknie z materiałówki niż z metalowego, ale też bez przesady. Po za tym miękkie dachy nie wszystkie, ale niektóre mają plastikowe szybki tylnie. Więc będzie i trudno ją odmrozić i również jechać z ciągle parującą małą szybką. A wiadomo jakie są w cabrioletach małe szybki, przez które i w normalnej przejrzystości ciężko cokolwiek zobaczyć. Co do przeciekania to oczywiście nowe dachy to ani w hardzie ani w sofcie nie będą przeciekać. Wiadomo że z czasem wszystko się zużywa, ale oczywiście nie tak żeby nam się woda strumieniem lała i żebyśmy łapali ją miską ;)

Pamiętam jak zakupiłam cabrio i nie miałam go okazji sprawdzić na myjni więc nie wiedziałam czego się spodziewać. A tu był mój błąd bo przed zakupem cabrioletu w pierwszej kolejności należy pojechać na myjnie lub polać go kilkoma wiadrami wody w celu sprawdzenia szczelności. Ja uwierzyłam na słowo honoru. Co prawda cabriolety w pochmurne dni są jakby zimne na siedzeniach i jakby odczuwa się taką minimalną wilgoć, ale są suche jak nitka. I to najważniejsze.

Co do myjni. Dachy jedne i drugie trzeba myć inaczej niż jakiekolwiek inne samochody, z rozwagą. Nie należy skupiać mocnego strumienia na łączenia dachu. No nie jest to łódź podwodna przecież i może zdarzyć się tak że z łączeń na rogach uszczelek będzie kapała, ale dosłownie kapała woda. Żaden posiadacz cabrioletu nie przyzna się do tego nikomu :D Nigdy jak miałam hatchback nie wycierałam w pierwszej kolejności dachu, zawsze był jako ostatni. Tutaj wycieram go na początku. Po co woda ma siedzieć niepotrzebnie na uszczelkach? No właśnie.


Hardy i softy to też kwestia wizualna. Niektórym nie podobają się jedne albo drugie dachy. Mi jakoś estetycznie nie pasuje miękki dach, ale nie zarzekam się, że takiego nie będę miała. A co w kwestii prowadzenia pojazdu? Ot właśnie. Twarde dachy są rzecz jasna cięższe od miękkich więc auta z takimi dachami bardziej się wyginają i na każdej nie równości skrzypią :/ Cabriolety z miękkim dachem są bardziej usztywnione, gdyż są lżejsze o ten twardy dach. Tak samo w roadsterach z miękkimi dachami ze względu że są to sportowe auta mają lepsze usztywnienia podwozia. Dlatego mają przeważnie miękkie dachy aby zaoszczędzić parę kilo. Ważną kwestią jest też garaż. Cabrio w sofcie pod blokiem zostawia się z duszą na ramieniu. Nie wierzę że nikt się nie denerwuje i podejrzewam, że wielu zaznało co to jest wandalizm. W naszym kraju jest dużo łobuzów którzy nawet nie tyle że z zazdrości ale ze zwykłej nudy przecinają dach. A to już jest i kłopotliwe i kosztowne. Więc jeśli posiadamy garaż lub stać nas na jego wynajęcie to nie musimy martwić się o naszego softa ;) Ogólnie rzecz biorąc jeśli mamy garaż to możemy zastanawiać się już nad wyglądem pojazdu. Bo jeśli dach się roluje to suma summarum mamy więcej miejsca w cabrio bo nie musi chować się w bagażniku i mamy wolny bagażnik i większe miejsca z tyłu.
Myślę, że teraz nie będziecie mieli problemu z wyborem dachu ;)

image: peugeot?
photo: porsche.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz